آکومولاتور تیوپی و دیافراگمی چیست؟

آکومولاتور تیوپی و دیافراگمی چیست؟

آکومولاتورها در اصل به منظور ذخیره انرژی و کاهش ارتعاش در سیستم های هیدرولیک به کار میروند. در صورت برخورداری یک سیستم هیدرولیک از آکولاموتور ها پمپ های کوچکتری مورد استفاده قرار میگیرند. علت این موضوع ذخیره انرژی پمپ در مدت زمان استفاده نکردن میباشد. دو نوع پر استفاده و پر کاربرد از آکومولاتورها، آکومولاتور دیافگرامی و آکومولاتور تیوپی میباشد که در ادامه به توضیحات کامل راجب آنها خواهیم پرداخت.

آکومولاتور دیافراگمی

این نوع از آکومولاتور بر اساس تراکم پذیری گازها، برای ذخیره سازی مایع تحت فشار در سیستم های هیدرولیک مورد استفاده قرار میگیرد. دیافراگمی EPE  یکی از مدلهای پرکاربرد و استفاده آکومولاتور موجود در بازار میباشد. روند تولید آکومولاتور دیافگرامی به طور عمده برای دبی های کم و در سایز کوچک میباشد.

نمونه اکومولاتور دیافراگمی

انواع آکومولاتور دیافراگمی EPE

AMS
AM
AML

کاربردهای آکومولاتور دیافراگمی

ماشین آلات صنعتی و راهسازی و انواع جرثقیل
ابزار حمل و نقل دریایی
پاوریونیت از نوع هیدرولیک
ابزار و دستگاه های هوشمند تولید پلاستیک


مزیت های آکومولاتور دیافراگمی

نحوه ساخت این نوع از به این شکل است که فشار سیال را برای جریان در سیستم هیدرولیک ثابت نگه میدارد.
همچنین یک کپسول دو تیکه ای که در شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم است و به صورت دقیق جوشکاری شده در جهت جبران نشتی داخل سیستم هیدرولیک وجود دارد.
برخورداری از خاصیت تراکم پذیری نیتروژن برای جبران فشار سیال سیستم از دیگر مزایای آکومولاتور دیافراگمی است.
جذب ضربات به وجود آمده در اثر فشار در سیستم هیدرولیک یکی دیگر از وظایف  دیافراگمی میباشد که به افزایش طول عمر پمپ هیدرولیک کمک میکند.

آکومولاتور تیوپی

یکی از انواع پر کاربرد  تیوپی، EPE  میباشد که ساخت کشور ایتالیا است. علت برتری این برند نسب به سایر برندها 45 سال سابقه کاری در زمینه تولید محصولات هیدروپنوماتیکی با رعایت استاندارد های بین المملی است. این نوع از آکومولاتور تیوپی از دسته آکومولاتورهای بلادری میباشد که از ظرفیت های 1 لیتر تا 450 لیتر برخوردار است. شکل ساختاری این نوع  به گونه است که امکان نصب آن در حالت های افقی و عمودی و همچنین شیب دار وجود دارد.

کاربردهای آکومولاتور تیوپی

ماشینهای راه و جاده سازی
تجهیزات صنعتی
ماشین آلات هیدرولیک

نمونه اکومولاتور تیوپی

نحوه عملکرد آکومولاتور تیوپی

تیوپ این نوع جنس الاستومر است به یک مخزن فشار فولادی وصل است. گاز نیتروژن حجم درون تیوپ را پر کرده است. گاز در آکومولاتور عمودی همیشه در بالا قرار میگیرد. برای جبران افت فشار زمانی که فشار هیدرولیک در مدار کاهش می یابد با فشردگی و منبسط شدن تیوپ سیال ذخیره شده در مخزن به مدار هیدرولیک رانده میشود.
حجم اضافی روغن در صورتی وارد مخزن میشود که فشار مدار هیدرولیک بالا رود و پس از آن جبران افت فشار اتفاق افتد. فشار بیش از حد روغن تیوپ را تحت فشار قرار میدهد و در نتیجه با متراکم شدن گاز موجود در آن حجم برای ذخیره سازی روغن باز میشود.

کلام پایانی

اکومولاتور ها یکی از قطعات مهم در سیستم هیدرولیک انواع خودرو و ماشین آلات محسوب میشوند و در عملکرد صحیح این سیستم نقش مهمی دارند. شناخت نوع و مزیت های استفاده از این آکومولاتورها میتواند به شما در خرید آن کمک ویژه ای کند.

برای خرید اکومولاتور تیوپی کلیک کنید.

برای خرید اکومولاتور دیافراگمی کلیک کنید.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *