سیلندر هیدرولیک چیست؟ | همه چیزدرباره سیلندر هیدرولیک

سیلندر هیدرولیک چیست؟ | همه چیزدرباره سیلندر هیدرولیک

سیلندر هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم یک توضیح کلی درباره سیلندر هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟ باید بگوئیم که وسیله ای است که انرژی ذخیره شده در یک سیال هیدرولیک را به نیرویی در راستای یک خط مستقیم تبدیل می کند. از این وسیله بیشتر در راستای تولید حرکت و نیروئی خطی استفاده می کنیم. این استفاده از سیلندر هیدرولیک نشان دهنده این است که پیوندی بین کنترل هیدرولیک و صنایع مختلفی مثل صنایع شیمیایی، ساخت ابزار، فشرده سازی و متصل سازی وجود دارد. از ویژگی های مهم سیلندر ها این است که می توانند در دمای خیلی گرم و یا دمای خیلی سرد به راحتی فعالیت خود را ادامه دهند. در صنایع مختلف از این ابزار استافده های زیادی می شود علت هم این است که این وسیله قابلیت های زیادی دارد. از این وسیله برای تبدیل کردن جریان مایع فشرده شده به انرژی بهینه شده استفاده می کنند. به‌طورکلی در صنعت هیدرولیک، برای حرکت، نگهداری و جابه‌جایی، از تمام کارکردهای هیدرولیکی سیلندر هیدرولیک بهره می‌گیرند.

جک هیدرولیک

سیلندر هیدرولیک چگونه کار می کند؟

به راحتی می توان گفت که سیلندر های مختلفی با کارکرد های مختلفی وجود دارد که با پر کاربرد ترین آن ها سیلندر هایی هستند که تک کاره و دو کاره می باشند. سیلندر های هیدرولیک بسیار قدرتمند است و اجزای مختلفی مثل محفظه سیلندر پیستون و میله های پیستون مهره ها و واشرها و … تشکیل شده اند.

در محفظه سیلندر دو درگاه و مته صیقلی برای کار با پیستون وجود دارد. با اتصال پیستون به میله‌های پیستون و ایجاد انقباض و انبساط سیلندر حرکت می‌کند.

مقاومت و سختی میله‌ی سیلندر و دیامترها باعث می‌شود میله سیلندر زیر فشارهای سنگین خم نشود. در بدنه سیلندر خروجی‌های مختلفی وجود دارد که از آن‌ها برای از بین بردن هوای انباشته‌شده در محفظه و پر کردن یا تخلیه کردن روغن هیدرولیکی استفاده می‌کنند. دریچه‌ها و واشرهای بازرسی و دریچه‌های سوپاپ در سیلندر هیدرولیک برای ضربه‌گیری و کاهش ضربه براثر فشار زیاد، در مکانیزم سیلندر تعبیه‌شده‌اند.

کارکرد جک هیدرولیک

کاربرد سیلندر هیدرولیک چیست؟

کاربرد  در صنایع فولاد

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم از سیلندر هیدرولیک برای ایجاد حرکت های خطی نیز استفاده می شود به عنوان مثال صنایع ماشین آلات، تجهیزات صنعتی از جمله صنایعی هستند که سیلندر هیدرولیک در آن ها کاربرد گسترده ای دارد. این وسیله را بیشتر برای جابه جایی در صنایع استفاده می کنند علت هم قدرت و بازدهی بالا، نگهداری آسان، دقت و کارایی بالای آن است.

 در صنایع شیمیایی

سیستم‌های هیدرولیک در اکثر صنایع شیمیایی کاربردهای مختلف و متنوعی دارند. سیلندرهای هیدرولیک به دلیل مقاومت در برابر تجزیه و خوردگی، تحمل فشار زیاد و ضریب اطمینان بالا در صنایع شیمیایی بکار برده می‌شوند.

 در صنایع معدنی

از مهم ترین ویژگی های سیلندر هیدرولیکی می توان به سرعت بالا و تحمل فشار سنگین آن اشاره کرد. بنابراین در صنعت و معدن از آن برای حفاری، سنگ شکنی، تجهیزات آسیاب و .. اشاره کرد.

 در ساخت ماشین ‌آلات کشاورزی

از جک هیدرولیک و سیلندر هیدرولیک در ساخت انواع ماشین‌آلات کشاورزی مانند ماشین‌های خرمن‌کوب و کلوخ شکن استفاده می‌شود. به‌طورکلی در بیشتر ماشین‌آلات کشاورزی برای انتقال و جابجایی از قدرت سیلندرهای هیدرولیک و توان سیال بهره می‌گیرند.

کاربرد های سیلندر هیدرولیک

سیلندر های هیدرولیک چه انواعی دارند؟

سیلندر های یک طرفه

سیلندرهای یک طرفه، سیال تنها از یک سمت فشار را وارد می کند. و از یک نیروی خارجی برای برای سمت دیگر سیلندر یا فنر برای بازگشت به حالت اولیه استفاده می کنیم. اما از این سیلندر در طولانی مدت نمی توان استفاده کرد علت نیز این است که فنرها به طور ذاتی مشکلاتی دارند که باعث این موضوع می شود.

سیلندرهای دو طرفه

همان طور که از نام این سیلندر پیداست اعمال فشار در آن از دو طرف انجام می شود. فشار روغن باعث حرکت رفت و برگشت در این مدل سیلندر شود. میل پیستون­های این ابزار از دو نوع دو محوره و یک محوره هستند. میل پیستون در حالت دو طرفه، در دو طرف سیلندر قرار می­گیرد. سرعت حرکت دو میله پیستون نیز با یکدیگر برابر است.

سیلندرهای پلانجری

سیلندرهای پلانچری معمولا عمودی می ایستند که باعث می شود زمانی که تغذیه سیال به سیلندر تمام شود، وزن شفت و پیستون باعث می شود که به حالت اول برگردد. این نوع از سیلندر ها بیشتر در تعمیرگاه های اتوموبیل کاربرد دارند.

سیلندرهای تلسکوپی

از این سیلندر ها با نام چندمرحله ای نیز می شود. ماکسیمم این مراحل می تواند شش مرحله باشد. از این سیلندرها در مکان هایی که از نظر فضا محدودیت دارنداستفاده می شود. این سیلندرها دارای قابلیت کورس بالا بوده و به دو صورت یک طرفه و دو طرفه طراحی شده­اند. کاربرد این نوع سیلندرهای هیدرولیک بیش­تر در ساخت جرثقیل­ها و لیفتراک­ها است.

سیلندرهای کابلی

سیلندرهای کابلی کاربردهای قابل توجهی دارند که علاوه بر سیستم هیدرولیک از سیستم پنوماتیک نیز استفاده می کنند. این سیستم ها کورس بالایی دارند و دو طرفه می باشند. این سیلندر ها نیز در فضاهای محدود استفاده می شود.

سیلندر های هیدرولیک دیافراگمی

سیلندرهای دیافراگمی، سیلندرهایی هستند که در حال حاضر در دو نوع تولید می­شوند:

 دیافراگم تخت

 دیافراگم لبه گرد

از مهم­ترین ویژگی این محصول، می­توان به عدم نشتی دور پیستون اشاره کرد.

انواع سیلندرها

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *