نحوه تنظیم رگلاتور ال پی جی

نحوه تنظیم رگلاتور ال پی جی

سیستم ال پی جی یکی دیگر از سیستم‌ هایی است که در کاهش آلودگی تاثیر دارد. سی ان جی و ال پی جی شباهت زیادی به هم دیگر دارند اما در برخی موارد تفاوت‌ هایی با هم دارند. برای نگهداری گاز مصرفی خودرو از مخزن گاز مایع استفاده و با توجه به نوع خودرو و حجم موتور، در اندازه و ابعاد متفاوتی طراحی و تولید می‌شود. روی بدنه مخزن گاز مایع پلاک مشخصات مخزن به همراه یک فلانچ برای نصب شیر مرکب نصب شده است. برای تنظیم کردن رگلاتور ال پی جی معمولا از دو پیچ برنجی و پلاستیکی استفاده می‌شود. این تنظیم به صورت زیر خواهد بود:

» باید پیچ برنجی را محکم ببندید.
» بایستی ماشین را روشن کنید و سپس تعویض سوخت به گاز را انجام دهید؛ البته در صورت خاموش شدن خودرو.
» حال دو موتور را ثابت و بالا نگه دارید.
» در واقع پیچ‌های پلاستیکی را باز و بسته کنید. به هر جهتی یکه می‌چرخانید و دور موتور بیشتر شد باید این کار را ادامه دهید.
» حال کمی بیشتر پای خود را از روی پدال گاز بردارید و سعی کنید دور موتور را ثابت کنید.
» دو مرحله قبلی را مجددا تکرار کنید تا زمانی که پایتان را از روی پدال بردارید.
» حال برای تنظیم دقیق‌تر می‌توانید که پیچ برنجی را برای تنظیم بیشتر باز و بسته نمایید.

 نحوه تنظیم رگلاتور ال پی جی

نحوه تنظیم رگلاتور ال پی جی

نحوه هواگیری رگلاتور گاز خودرو

هواگیری و شستشوی رگولاتور گاز خودرو باید به‌درستی و مرحله به مرحله انجام پذیرد؛ هر گونه اشتباهی ممکن است موجب گرفتگی و بسته شدن رگولاتور شود. در این بخش مراحل هواگیری رگلاتور گاز ماشین را به ترتیب بیان کرده‌ایم.
1. در ابتدا باید سیستم برق خودرو را قطع کنید؛ برای این منظور، ساده‌ترین کار این است که کابل باتری را به طور کامل جدا کنید. عدم انجام این کار موجب ایجاد فشار جهت سوختن سرپ و آسیب خواهد شد.
2. درپوش باک بنزین را بردارید؛ این کار از شکل‌گیری فشار اضافی جلوگیری می‌کند.
3. برای ایمن‌سازی فشار اضافی انژکتور، بایستی شیلنگ خلأ را پیدا کنید و آن را جدا کنید.
4. در ادامه بایستی براکت نگهدارنده‌ی رگلاتور را از آن جدا نمایید؛ برای این منظور بایستی گیره آب‌بندی و پیچ‌ها را جدا کنید. جهت جلوگیری از لغزنده شدن ریل‌های سوخت، می‌توانید از پارچه استفاده کنید.
5. پس از جداسازی رگلاتور از ریل سوخت، حلقه‌ی O را دور بریزید.
6. حالا می‌توانید به تمیزکاری رگولاتور و سایر قطعات مشغول شوید؛ برای این کار تمامی قطعات را جدا کنید و با یک پارچه‌ی نرم، آن‌ها را تمیز کنید.
7. در پایان، تمامی قطعات را در جای خود قرار دهید.

 نحوه تنظیم رگلاتور ال پی جی

نحوه تنظیم رگلاتور ال پی جی

خزش رگلاتور چیست؟

پدیده خزش یعنی فشار رگلاتور به صورت خودکار تغییر می‌نماید و در عین حال فشار تنظیم شده بیشتر می‌شود. خزش به دو دلیل انجام می‌شود:

» اگر در هسته رگلاتور فشار جمع شود و یا جریان گاز متوقف شود، حالت فنر رگلاتور تغییر می‌کند. با متوقف شدن جریان گاز، فنر رگلاتور در موقعیت جدید قرار می‌گیرد و دوباره تعادل ایجاد می‌شود و فشار داخل هسته رگلاتور کم می‌شود و در نهایت فشار خروجی به ثبات می‌رسد.

» دلیل دوم وجود یک جسم خارجی در حد فاصل سوپاپ ورودی به هسته و نشیمنگاه خواهد بود. این مسئله موجب می‌شود که فشار ورودی و خروجی یکسان باشند و تمام خطوط لوله و تجهیزات بدون هیچ گونه محافظی در معرض فشار بالا قرار می‌گیرند. شایع‌ترین علتی که برای نارسایی رگلاوتر وجود دارد وجود یک جسم خارجی در نشیمنگاه سوپاپ خواهد بود.

تست خزش رگلاتور

برای انجام تست خزش بایستی که خروجی رگلاتور را با بستن شیر خروجی کاملا ایزوله کنید. و برای بستن شیر رگلاتور بایستی شیر تنظیم آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانند. حال بایستی که شیر سیلندر هنگامی که گیج ورودی رگلاتور میزان فشار سیلندر متصل به آن را نشان می‌دهد، بسته باشد. برای این که فشار داخلی رگلاتور بالا رود یعنی به 50 درصد گیج خروجی برسد بایستی که در جهت عقربه‌های ساعت شیر تنظیم رگلاتور باز شود.

 

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *