روش عملکرد سیلندر هیدرولیک و انواع سیلندر هیدرولیک چیست؟

روش عملکرد سیلندر هیدرولیک و انواع سیلندر هیدرولیک چیست؟

سیلندر هیدرولیک در واقع یک قطعه ای است که می تواند توان سیال را به صورت یک حرکت خطی به توان مکانیکی تبدیل کند. سیلندر هیدرولیک به نوعی عملگر خطی هستند. نوعی دیگر از عملگر، عملگر دورانی است که مخصوص موتورها است.

روش عملکرد سیلندر هیدرولیک

یک سیستم هیدرولیک از یک موتور هیدرولیکی،یک سری اتصالات و قطعات، یک پمپ و یک یا چند سیلندر تشکیل شده است. در این قطعه، پمپ توسط  موتور هیدرولیکی باعث می شود روغن به جریان در بیاید. حال سیلندرهای هیدرولیکی از این روغن که فشار سازی شده است، در جهت ایجاد حرکت خطی بهره می برند.

سیلندر هیدرولیک خود از برخی قطعاتی مانند، بدنه ی سیلندر، میل پیستون، پیستون و همچنین یکسری قطعاتی از جنس لاستیک که برای آب بندی مورد استفاده است، تشکیل می شود. در این سیستم پیستون به میله پیستون متصل است و سر سیلندر نیز به آن قسمتی گفته می شود که از میل پیستون بیرون آمده است.

نگهدارنده ها باعث می شوند که ته سیلندر و میل پیستون بر روی سیلندر و پیستون متصل بشوند.

در این سیستم پیستون ها نیز متشکل از رینگ و کاسه نمدها است که از آنها در جهت آب بندی در مواقع حرکت در بدنه ی سیلندر بهره می برد.

 

روش محاسبه فشار

در سیلندر هیدرولیک روش محاسبه فشار به صورت واحد نیرو بر واحد سطح است. این محاسبه در موقعی که پیستون به بیرون می رود از طریق نیرو بر سطح پیستون و موقعی که به داخل می رود از طریق نیرو بر اختلاف سطح پیستون و میل پیستون مورد محاسبه قرار می گیرد.

انواع سیلندر هیدرولیک

در سیلندر هیدرولیک تقسیم بندی به دو روش مختلف انجام می شود.

  • تقسیم بندی به روش عملکرد سیلندرها
  • تقسیم بندی بر اساس ویژگی هایشان

در صورت تقسیم بندی به روش عملکرد سیلندرها می شود آنها را به دو دسته زیر تقدیم می شود.

  1. سیلندرهای هیدرولیکی که یک طرفه هستند
  2. سیلندرهای هیدرولیکی دو طرفه

سلیندر هیدرولیک یک طرفه

در این نوع سیلندر، اعمال فشار فقط از یک طرف انجام می شود. در این حالت اینکه پیستون به حالت اولیه برگردد، از یک فنر یا نیرویی خارجی که در طرف دیگر سیلندر قرار دارد، استفاده می شود. سیلندر یک طرفه بخاطر مشکلاتی که در کاربرد فنر وجود دارد برای طولانی مدت قابل استفاده نمی باشد.

سیلندر هیدرولیک دو طرفه

بر خلاف نمونه قبلی، در این مدل از سیلندر فشار از هر دو طرف اعمال می شود. در این مدل میل پیستون نیز از دو مدل یک طرفه و دو طرفه برخوردار است.

در حالتی که میل پیستون دو طرفه باشد، میل پیستون در هر دو طرف پیستون قرار می گیرد.

تقسیم بندی سیلندرها بر اساس ویژگی هایشان

حال به بررسی تقسیم بندی سیلندرها بر اساس ویژگی آنها خواهیم پرداخت. در این حالت می توان سیلندرها را به 4 دسته تقسیم کرد.

سیلندرهای پلانچری( رام سیلندر)

این مدل که در اکثر موارد به طور عمودی قرار می گیرد و این نوع قرار گیری منجر می شود، وقتی تغذیه سیال به سیلندر متوقف گشت وزن پیستون و شفت راحت تر به حالت اولیه خود برگردد.

این نوع سیلندر بیشتر در تعمیرگاه های خودرو مصرف دارد.

سلیندر های تلسکوپی

این نوع سیلندر به سیلندرهای چند مرحله ای هم معروف است. این تعداد مراحل در بیشترین مراحل 6 مرحله است. موقعی که محدودیت فضایی وجود دارد بیشتر از این مدل بیشتر استفاده می شود. سیلندر تلسکوپی نیز دارای دو مدل یک طرفه و دو طرفه است. همچنین از قابلیت کورس بالا برخوردار است. در ساخت جرثقیل و لیفتراک بیشتر از این مدل مصرف میشود.

سیلندرهای کابلی

از سیستم هیدرولیک و یا پنوماتیک در سیلندرهای کابلی استفاده می شود. این مدل از نوع دو طرفه و برخوردار قابلیت کورس بالایی بهره می برد. این مدل برای محیط هایی که محدودیت فضایی ندارد بسیار عالی است.

سیلندرهای دیافراگمی

سیلندر دیافراگمی در دو مدل دیافراگم تخت و یا دیافراگم لبه گرد تولید می شود.

خوبی این مدل این است که هیچ گونه نشتی ای دور پستون وجود ندارد.

برای خرید کلیک کنید.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *