شیر پروانه‌ای فولادی چیست؟

شیر پروانه‌ای فولادی چیست؟

شیر پروانه ای فولادی از نوع شیرهای چرخش 90 درجه ( ربع گرد ) می باشد که برای قطع و وصل، همچنین تنظیم فشار مایعات استفاده می شود. با شیر پروانه ای فولادی باز و بسته کردن راحت تر در اختیار اپراتور قرار میگیرد و حرکت 90 درجه دسته شیر می تواند شیر را به سرعت در حالت باز و یا حالت کاملا بسته با آب بندی مناسب قرار دهد. شیر پروانه ای فولادی در سایز های بزرگ, عموما مجهز به گیربکس و یک فلکه متصل به دسته برای راحتی باز و بسته کردن هستند ولی در این حالت از سرعت باز و بسته کردن شیر کاسته خواهد شد. بدنه اصلی این شیرها از نوع فولاد ریختگری شده با آلیاژ A 216 و سیت استنلس استیل یا فولاد و یا آلیاژ های دیگر می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات شیرپروانه ای فولادی

شیر پروانه‌ای برای مایعات غیر خطرناک با فشار 10 بار رتبه بندی شده و با یک اهرم فشار کار می کند. در زمان استفاده از این شیر حتما باید توجه کرد که حداکثر فشار بر اساس نوع محیط ها ممکن است که متفاوت باشد ، بنابراین با دقت  دفترچه مشخصات این شیر باید بررسی شود. شیر پروانه‌ای دارای قطر اسمی 300 میلی متر است و به سیستم با یک فلنج نوع ویفر متصل می شود. غلاف از جنس فولاد ضدزنگ آن را برای دیسک فولادی مناسب می سازد که آن هم برای آب ، محیط های ساینده یا برنامه های تولید غذا مناسب می شود. آب بندی FKM امکان محدوده دمایی بین 5 تا 180 درجه سانتی گراد را فراهم می کند.

شیر پروانه ای فولادی

مزایا و معایب شیر پروانه ای فولادی 

مزایایی شیرپروانه ای فولادی

  1. عملیات دستی، امکان سهولت عملکرد را فراهم می کند.
  2. گشتاور نسبتا کم به منظور تغییر موقعیت در مقایسه با شیر های توپی .
  3. مقدار Kv بالا چون سیال می تواند در خط مستقیم جریان یابد.
  4. طول سازه آن نسبت به قطر 300 میلی متر، در مقایسه با یک ولو توپی کوچکتر ، کم است.
  5. می تواند برای مجموعه وسیعی از مایعات و گازها مورد استفاده قرار گیرد.
  6. مناسب برای محیط های ویسکوز یا چسبنده
  7. حذف اهرم فشار با نصب یک اکچویتور با توجه به فلنج  ISO5211
  8. سهولت در نصب

معایب شیرپروانه ای فولادی

  1. به دلیل وجود دیسک در مقایسه با ولوهای توپی دارای یک مسیر جریان کاملا آزاد نیست.
  2. فقط می تواند با فلنج نوع ویفر نصب شود که نمی تواند در انتهای خط مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد شیر پروانه ای فولادی

در صنایع دارویی ، شیمیایی و صنایع غذایی از شیر پروانه ای برای قطع جریان محصول (جامد ، مایع ، گاز) در طی فرآیند استفاده می شود. دریچه های مورد استفاده در این صنایع معمولا مطابق دستورالعمل استاندارد آن صنعت تولید می شوند. شیر های پروانه ای به دلیل پایین آمدن هزینه و سهولت در نصب ، در بسیاری از صنایع ، به ویژه نفت ، جایگزین شیرآلات توپی می شوند ، اما خطوط لوله حاوی شیر های پروانه ای برای تمیز کردن قابل تنظیم نیستند.

  • سیستم اب سرد کن, گاز, هوا, اتش نشانی و …
  • سرویس های اسلاری و مشابه
  • سرویس های مکش
  • اب و گاز با دما و فشار بالا

شیر پروانه ای فولادی

شیر پروانه‌ای ویفر

شیر پروانه ای به سبک ویفر برای مقاومت در برابر افت فشار, دو جهته طراحی شده است تا از هرگونه جریان برگشتی در سیستم های طراحی شده برای جریان یک طرفه جلوگیری کند. این کار را با یک مهر و موم محکم انجام می دهد. یعنی واشر حلقه ای ، ماشینکاری دقیق و یک جفت دریچه مسطح در قسمتهای بالادست و پایین دست شیر.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *