انواع شیر پنوماتیک! دستی یا برقی؟

انواع شیر پنوماتیک! دستی یا برقی؟

شیر پنوماتیک دستی و برقی

شیر پنوماتیک جزئی از دستگاه پنوماتیک است که وظیفه آن کنترل فشار و سرعت و مقدار هوایی است که در یک سیستم پنوماتیک حضور دارد. شیر پنوماتیک به شیری گفته می شود وقتی به آن نیرو وارد می شود می تواند مسیر حرکت سیال را تغییر دهد یا اصلا آن را به طور کامل قطع کند. دو نوع شیر پنوماتیک در حال حاضر در بازار موجود است: شیر پنوماتیک دستی و برقی، می توان گفت که شیر دستی دیگر کارکرد گذشته را ندارد و استفاده نمی شود.وقتی یک سیستم پنوماتیک طراحی می شود همه اجزا آن را باید در نظر داشت و شیر از جمله مهم ترین اجزا می باشد چرا که عملکرد سیستم و کنترل جریان را به عهده دارد. 

انواع شیر پنوماتیک

 

به طور کلی می توان به چند حالت این شیرها را دسته بندی کرد، اما به بر اساس عملکرد آن ها را به پنج دسته کلی تقسیم کنیم:

  1. شیر پنوماتیک کنترل جهت
  2. شیر پنوماتیک کنترل فشار
  3. شیر پنوماتیک کنترل جریان
  4. شیر پنوماتیک پروپرشنال
  5. شیر پنوماتیک ماژولار

همچنان که این دسته بندی را در نظر دارید، توجه کنید که به طور کلی می توان دو نوع شیر پنوماتیک در نظر گرفت که یک تفاوت عمده با هم دارند، در نوع اول  چیزی که تحت کنترل شیر است هوا یا گاز بی اثر است. در نوع دوم سایل چیزی غیر از گاز است که به این نوع معمولا شیرهای محرک پنوماتیکی گفته می شود. 

در نظر داشته باشید با تمام چیزهایی که در بالا گفتیم، باز هم شیرهای پنوماتیک را می توان براساس تعدا ورودی ها و خروجی های آن ها یا موقعیت های شیر یا تعداد مسیر های جریان تقسیم بندی کرد. 

شیرهای دستی و برقی پنوماتیک

معرفی شیر پنوماتیک دستی

شیرهای دستی پنوماتیک سه قسمت اصلی دارند: 

کنترل کننده های فشار، سرعت و جریان هوا. برای همین ساز و کار کلی خود را با این سه بخش جلو می برند. در این شیرها انتقال نیرو از طریق هوای فشرده انجام می شود. برای همین ممکن است در مواردی ببینید که از آن ها به عنوان شیر های بادی نیز یاد می کنند. در این سیستم از اختلاف فشار گازها برای انجام کار استفاده می شود. کاربرد این شیرها معمولا در کنترل و توزیع و هدایت جریان است. از دریچه های پنوماتیک به عنوان رابط میان کمپرسور و موتورها یاد می شود زیرا کار هدایت جریان را شیر ها با استفاده از آن ها انجام می دهند. در واقع می توان گفت که این شیرها با استفاده از یک نیرو خارجی برای کنترل و تعادل نیاز دارند.

آشنایی با شیرپنوماتیک برقی

صنابع زیادی وجود دارند که کارکرد آن ها مبتنی برای سیالات و گازهای است که درسامانه آن ها جریان دارد. که با توجه به کم وزیاد شدن شدت فشار سامانه آن ها عملکرد متفاوتی خواهد داشت. یکی از این ابزار های که برای کنترل و تنظیم در این سامانه استفاده می شود شیر برقی پنوماتیک است. اتفاقی که در این سیستم های می افتد این است که انرژی الکتریکی باید به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. تنها علتی هم که این مدل شیرها بادی گفته می شود این است که سیال تحت کنترل آن ها گاز است. 

 

کاربرد شیرهای برقی پنوماتیک در صنایع چیست؟

اصلی ترین کاربرد شیر پنوماتیک در صنعت قطع و وصل یا همان کنترل جریان هوای فشرده است. منظورمان از گاز هوای طبیعی است که درصدی از اکسیژن در آن وجود دارد، چرا که این سیستم ها گازهای آرگون و نیترژن را پشتیبانی نمی کنند. این شیر ها در صنایع زیر پرکاربرد هستند:

صنعت پتروشیمی

صنعت داروسازی

صنعت غذا 

شیربرقی پنوماتیک

انواع شیرهای پنوماتیک برقی

این شیرها در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام با توجه به کارایی که دارند به بهبود خطوط جریان کارخانه کمک می کند. همان طور که بالاتر گفتیم شیرهای پنوماتیک را می توان به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. ما برای شیرهای پنوماتیک برقی انواعی در نظر میگیریم:

شیربرقی کنترل جهت:

این شیرها به عبارتی یک سو کننده جریان هستند این شیرها را در موقعیت هایی استفاده می کنند که بازگشت هوا به کمپرسور مضر باشد. 

شیربرقی پروپشنال

شیربرقی کنترل جریان:

این شیرها کنترل دقیق تری روی جریان دارنددر واقع آن ها با یک مدار الکترونیک کار می کنند می توانند میزان دبی و موارد دیگر را به صورت خیلی دقیق چک می کنند. 

شیربرقی کنترل فشار: این شیرها مسئولیت کنرتل فشار عبوری سیال را به عهده دارند این شیر ها از آنجایی که برای کنترل فشار تعبیه شده اند در فشار های بالا هشدار خطر انفجار می دهند. 

شیر برقی قطع و وصل جریان:

این شیر ها کلا دو حالت دارند، یا برای قطع کامل جریان یا برای وصل کردن آن استفاده می شوند. 

انواع شیرهای برقی پنوماتیک

سوالات شما

شیرپنوماتیک چیست؟

شیرهای پنوماتیک برای کنترل سیال موجود رد سیستم های پنوماتیک به کار می روند. 

شیرهای پنوماتیک چه انواعی دارند؟

به طور خیلی کلی می توان آن ها را به شیرهای برقی و دستی تقسیم کرد.شیرهای برقی نیز به صورت تک بوبین و دو بوبین موجود هستند؛ لازم به ذکر است که شیرهای برقی کابرد های بیشتری نسبت به شیرهای دستی دارند.

برندهای مناسب برای شیرهای پنوماتیک چیست؟

ایرتک (AirTac) و متالورک (Metalwork) به ترتیب محصولات تولیدی تایوان و ایتالیا هستند و از بهترین برند های پرکاربرد شیر های پنوماتیکی هستند؛ البته برای مصرف کنندگانی که تمایل به خرید محصولاتی با قیمت کمتر و کیفیت مناسبی دارند، انواع محصولات با کیفیت چینی همانند ایرکنترل، LMC و غیره موجود است.

دیگر مقالات هیدرونرما

اکومولاتور چیست ؟

اکومولاتور چیست ؟

اکومولاتور وسیله‌ای است که در سیستم‌ های برودتی مایع را از گاز جدا می‌ کند. این وسیله در انتهای خط ساکشن ( قبل از کمپرسور

ادامه مطلب »
خصوصیات فلومتر توربینی 

خصوصیات فلومتر توربینی 

از انواع فلومتر‌های کاربردی که از دقت زیادی دارند، می‌توان به فلومتر توربینی اشاره کرد. این دبی سنج از انرژی مکانیکی مایع برای چرخاندن روتور

ادامه مطلب »
برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *