اتصالات پنوماتیک چیست؟

اتصالات پنوماتیک چیست؟

اتصالات پنوماتیک به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که نسبت به اتصالات هیدرولیکی برخوردار است امروزه بسیار زیاد برای متصل کردن چند قطعه مانند شلنگ‌ها یا لوله‌ها و حتی سیستم‌‌های پنوماتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک این نوع اتصالات فشار بسیار کمتری به اتصالات و قطعات وارد خواهد شد.

کاربرد اتصالات پنوماتیک چیست؟

برای اینکه چند قطعه را بهم متصل بسازند و یا در وضعیت فشار هوای ورودی تغییری ایجاد بشود از چنین اتصالی استفاده می‌شود. این نوع اتصال یک ابزار مهم و دقیق برای چنین کنترل‌هایی می‌باشد.

اجزای اتصالات پنوماتیک

اتصالات پنوماتیک برای آنکه بتواند وظیفه خود را به خوبی ایفا کند نیازمند اجزا گوناگونی می‌باشد از جمله:

·        شلنگ

یک شلنگ خوب از چند لایه مواد مختلف تشکیل شده است. شلنگ خوب باید از انعطاف خوبی برخوردار باشد تا بتواند به خوبی شرایطی مناسب برای حرکت دیگر قطعات را فراهم سازد. شلنگ‌ها بعد از یک مدت دچار فرسودگی می‌شود و باید سریع تعویض گردد تا کل سیستم دچار مشکل نشود.

·        لوله

برای ساختن یک لوله خوب و کارآمد از مواد جامد استفاده می‌شود تا ظاهری مقاوم و زیبا داشته باشند.

·        اتصالاتL

بخشی از اتصالات پنوماتیک را اتصالات زانویی یا L شکل تشکیل می‌دهد. این بخش به اتصالات زاویه دار نیز معروف هستند. برای اتصالات L زاویه 90 درجه در نظر گرفته می‌شود. وظیفه اتصالات زانویی امکان اتصال شلنگ‌های چند منظوره یا حتی تکی است. ایت اتصالات که بسیار سبک و کم حجم است به راحتی می‌تواند در سیستم اتصالات را به وسیله چند لوله تغییر حالت ایجاد کند. اتصالات پنوماتیک برای لوله‌های نایلونی هم بسیار کاربردی و مفید است.

·        اتصالات مستقیم

در اتصالات مستقیم در یک سمت شلنگ یا لوله و در سمت دیگر یک قطعه دیگر بسته‌می‌شود. برای تثبیت اتصالات در این روش از پیچ و مهره استفاده می‌شود. این نوع اتصالات در انواع مختلف نخ، قطر و گریدهای مختلفی در بازار عرضه می‌شود. به دلیل اینکه اتصالات مستقیم قابلیت استفاده با ابزارهای مختلف را دارد از اتصالات پنوماتیکی بسیار از این نوع اتصال استفاده می‌شود.

·        اتصالات Y

از اتصالات Y شکل بیشتر برای اموری مانند ابزارهایی هوایی، نساجی، برنامه‌های حمل و نقلی، خطوط هوایی، گاراژها، بسته‌بندی و رباتیک بسیار استفاده‌ می‌شود. این نوع از اتصالات پنوماتیک دارای امکانات خاصی مانند قطع و وصل کردن سریه و استحکام مخازن در برابر خلاء می‌باشد.

·        اتصالات کمپرسوری در اتصالات پنوماتیکی

نوع دیگری از اتصالات می‌تواند اتصالات کمپرسوری یا فشرده‌سازی باشد. در این نوع از اتصالات برای متصل سازی از فشار کمک گرفته‌می‌شود. حلقه‌ها، واشرهای فلزی و فرول‌ها اجزای این نوع اتصال هستند که برای فشرده‌سازی و اتصال استاندارد در سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در چنین وضعیتی از مهره برای فشرده‌سازی بر روی لوله و فرول استفاده می‌کنند. به کمک این مهره‌ها امکان استحکام و فشرده‌سازی قطعات در کنار همدیگر محیا می‌شود.

نمونه ای از اتصالات پنوماتیک

سخن پایانی

در این مقاله شما را با اتصالات پنوماتیکی آشنا کردیم و همچنین اجزای آن را نیز برایتان معرفی نمودیم تا شما به راحتی با داشتن یکسری اطلاعات جزئی نسبت به تهییه چنین سیستمی اقدام نمایید تا بتوانید بهترین بهره را از آن ببرید. امیدواریم این مقاله نیز برای شما مفید بوده باشد.

برای خرید اتصالات پنوماتیک کلیک کنید.

 

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *