شیر پنوماتیک سلکتوری چیست؟

شیر پنوماتیک سلکتوری چیست؟

شیر پنوماتیک سلکتوری نوعی شیر برای کنترل کردن جهت مکانیکی است. تفاوت این شیرها با دیگر شیرها این است که برای تغییر وضعیت در این مدل شیرها دست یا بوبین برقی نقشی ندارد و به جای آن از طریق انواع کلیدها، مانند کلید دکمه‌ای فشاری یا قارچی و یا حتی غلکطی و سلکتوری فرمان تغییر اجرا می‌شود.

نمونه شیر پنوماتیک سلکتوری

مشخصات فنی شیر پنوماتیک سلکتوری

لازم به توضیح است که این نوع شیر با دیگر شیرها از نظر ساختمانی و اجزای داخلی تفاوت چندانی ندارد و فقط در مبحث کنترل و نوع فرمان کنترل است که از دیگر شیرها متفاوت است.

نمونه شیر پنوماتیک سلکتوری

انواع شیر پنوماتیک سلکتوری

از آنجایی که تفاوت این شیرها با دیگر شیرها در نوع فرمان کنترل آنها است پس بر پایه همین نوع فرمان نیز می‌توان آنها را به چند دسته تقسیم نمود.

شیر پنوماتیک با دکمه فشاری

در این نوع شیرها فرمان کنترل از طریق فشردن کلیدهای دکمه‌ای صادر می‌شود. این کلیدها در رنگ‎‌های مختلفی مانند قرمز، آبی، زرد و سبز موجود می‌باشند که تفاوتی در نوع عملکرد آنها ایجاد نمی‌کند.

شیر پنوماتیک قارچی ساده و قفل شو

نام این نوع شیر بخاطر قارچی بودن شکل کلید آن است. در دو نوع قارچی ساده و قفل شونده نیز در بازار موجود هستند که از نوع قفل شونده آن بیشتر در مکانهای دارای حساسیت بالا استفاده می‌شود به این دلیل که با چرخاندن کلید قفل آن را می‌توان فعال نمود.

نمونه شیر پنوماتیک سلکتوری

شیر پنوماتیک سلکتوری غلطکی

فرمان کنترل در این مدل شیرها با حرکت قطعات متحرک بر روی غلطک صادر می‌شود و بیشترین کاربرد را برای بسته شدن درها، موانع و یا تعیین موقعیت صحیح اجزا قبل از به کار انداختن دستگاه، دارد.
مزیت این نوع شیرها عبارتند از:

امکان انجام خودکار عملیات گوناگون

وزن سبک آنها
عدم نیاز چندان به نیرو محرک و یا فرمان دهنده

شیر پنوماتیک ساده و پایه بلند

این ساده ترین نوع شیر پنوماتیک سلکتوری است در از کلیدهای گردان چند حالته در آن استفاده می‌شود. این کلیدها در دو نوع ساده و پایه بلند موجود هستند. در موقعی که محل وجود شیر تا جایی که کلید نصب می‌شود فاصله زیادی باشد از نوع پایه بلند این شیر استفاده‌ می‌گردد.

شیرپنوماتیک کششی فشاری

این نوع شیر به دلیل شباهت زیادی که به کلیدهای خودروی ژیان دارند به دسته ژیانی نیز معروف می‌باشند ولی نام حرفه‌ای آن کلید کششی فشاری است. تغییر وضعیت در این مدل شیرها با فشردن کلید و برگشت کلید به حالت اولیه از طریق نیروی فنر داخلی و یا کشیدن کلید میسر می‌باشد.

سخن پایانی

امیدوارم این مقاله که به منظور آشنایی شما با شیر پنوماتیک سلکتوری فراهم شده‌است. برای شما مفید بوده باشد و برای مطالعه تخصصی‌تر در این زمینه می‌توانید به دیگر مقالات تیم ما مراجعه فرمایید.

برای خرید کلیک کنید.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *